FAQ

Waaraan herkent u een goed TENS apparaat? 

Het allerbelangrijkste is, dat het apparaat voorzien is van het CE Keurmerk. Daarnaast zijn al onze apparaten ook medisch gecertificeerd, waardoor u verzekerd bent dat het apparaat uitgebreid getest en veilig bevonden is. 
Dit geldt niet voor de meeste apparaten die op tv, discounters of sportspeciaalzaken verkrijgbaar zijn. Laat u profesioneel informeren door uw specialist. Die kan u ook helpen het apparaat via uw zorgverzekering vergoed te krijgen. 
  
Waarom zit er verschil in grootte tussen de verschillende TENS apparaten? Is groter beter of juist klein? 

Een van de oorzaken in het verschil in grootte tussen de TENS apparaten heeft te maken met stabiliteit en zuiverheid van de stroomimplus. Uiteindelijk is het de stroom die uw pijn vermindert. Een goede, stabiele en zuivere stroomimpuls is dus van essentieel belang. Ook het vermogen van een TENS apparaat is erg belangrijk. Sommige TENS apparaten werken op batterijen en anderen weer met een ingebouwde accu. Voor chronisch gebruik is het aan te raden om een toestel te gebruiken met een ingebouwde accu. De accu is bijzonder krachtig, makkelijk in gebruik en bovendien geschikt voor langdurig gebruik. 
  
Waarom is ons apparaat niet in de winkel verkrijgbaar? 

Wij hebben bewust gekozen om uitsluitend met zorgproffesionals de samenwerking aan te gaan. Door onze jarenlange relatie met alle zorgverzekeringen en ziekenhuizen door heel Nederland, hoeft u ook bijna nooit het apparaat zelf te betalen. Al onze apparaten zijn medisch gecertificeerd, en worden vergoed uit basispakket. Een deskundige TENS instructie is onontbreerlijk voor een effectieve pijnbehandeling. Doe u zelf niet tekort, en vraag uw (huis)arts om een verwijzing naar een (pijn)specialist. 
  
Wordt TENS vergoed uit de basisverzekering?

Al onze TENS apparaten worden vergoed vanuit de basisverzekering als ze worden voorgeschreven door een specialist voor de behandeling van (chronische) pijn. Bent u onder behandeling van een specialist? Dan kunt u vragen of TENS ook een goede behandeloptie voor u kan zijn. Voor de TENS behandeling zelf wordt u vaak doorverwezen naar een fysiotherapeut of een (pijn)verpleegkundige in het ziekenhuis. Zij zullen samen met u testen welk programma voor u het meest optimaal is en hoe u het apparaat kunt gebruiken i.c.m. met uw specifieke klachten. Als u baat heeft bij het gebruik van ons apparaat, kunt u na een korte proefperiode het behouden. Uw specialist, (fysio)therapeut of (pijn)verpleegkundige stuurt ons dan een aanvraagformulier voor uw apparaat. Vanaf dat moment nemen wij het alles voor u uit handen. U hoeft dus niets te betalen of zelf te declareren! 
  
Vergoeden alle zorgverzekeringen TENS ? 

Wij hebben als enige met alle zorgverzekeringen contracten voor de vergoeding van TENS. Alle verzekeringen vergoeden TENS vanuit de basisverzekering, mits u een verwijzing van een specialist heeft, en de indicatie (chronische) pijn is.  
  
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen ons apparaat en andere TENS apparaten? 

Het belangrijkste verschil is dat ons apparaat een ingebouwde accu en een erg zuivere/stabiele stroomimpuls heeft. Ook hebben 
onze apparaten een unieke stroomimpulsvorm. Hierdoor vormen metalen implantaten geen probleem, en kunt zorgeloos ons apparaat gebruiken. Tevens kan uw speciallist, (fyiso)therapeut of (pijn)verpleegkundige het toestel zo voor u instellen dat de programma’s aangepast zijn op uw unieke situatie. Ons Eco2 apparaat is voorzien van een beveiliging en vergrendeling zodat het zeer eenvoudig (en veilig) is om het apparaat thuis te gebruiken. Jong en oud kan met de Eco2 thuis aan de slag. U hoeft zich dus geen zorgen te maken dat het voor u te ingewikkeld of moeilijk is. 
  
Moet ik een verwijzing van een specialist hebben voor TENS of volstaat de huisarts of fysiotherapeut ook? 

TENS moet worden voorgeschreven worden door een specialist. Elke specialist in het ziekenhuis kan TENS voor u voorschrijven. U kunt bij ons navragen met welke ziekenhuizen en zorgverleners wij samenwerken! 
   
Worden de elektroden en kabels ook vergoed? 

Ja, de elektroden en kabels worden ook vergoed vanuit de basisverzekering, u kunt ons mailen (info@schwa-medico.nl) of bellen, wij helpen u graag verder. 
  
Wanneer kom ik aanmerking voor een TENS apparaat? 

U kunt in aanmerking komen voor een TENS apparaat als u een chronische pijnindicatie heeft en een verwijzing heeft van een specialist voor een TENS behandeling. De behandeling wordt vaak uitgevoerd door een (pijn)verpleegkundige of een fysiotherapeut. Wilt u weten met welke ziekenhuizen wij samenwerken? U kunt ons mailen (info@schwa-medico.nl) of bellen. Wij helpen u graag verder. 
  
Waar kan ik naartoe om TENS uitleg te krijgen? 

Elke specialist in het ziekenhuis kan TENS voor u voorschrijven. U kunt bij ons navragen met welke ziekenhuizen en zorgverleners wij samenwerken! 
  
Wat kost een TENS apparaat? 

U kunt ook zelf een TENS apparaat aanschaffen als u geen verwijzijng heeft van een specialist. Dit kunt u veilig en  eenvouding doen via onze webshop www.schwa-medico.nl  
  
Wat is de kans op pijnvermindering? 

Uit studies en onze ervaring (25 jaar) blijkt dat tot wel 70 procent van alle patiënten baat heeft bij TENS. De vermindering van de pijn is afhankelijk van indicatie, programma en gebruik. Wij werken samen specialisten, (pijn)verpleegkundigen en (fysio)therapeuten welke door ons zijn opgeleid om u goede uitleg te kunnen geven Wilt u weten met welke ziekenhuizen wij samenwerken? U kunt ons mailen (info@schwa-medico.nl) of bellen. Wij helpen u graag verder. 
  
Is TENS wetenschappelijk bewezen? 

Ja. TENS is al jarenlang een bewezen effectieve therapie, In de afgelopen25 jaar zijn er talloze wetenschappelijke studies naar TENS gedaan. Tot op de dag van vandaag worden nieuwe onderzoeken geiniteerd en gepubliceerd.  
schwa-medico heeft een eigen wetenschappelijk kenniscentrum waar alle wetenschappelijke onderzoeken worden verzameld en geanalyseerd.   
 
Retour TENS apparaat 

Mocht u willen stoppen met de TENS therapie, dient u zich dit ten alle tijden telefonisch bij ons te melden. U krijgt dan van ons een antwoordnummer zodat u, het apparaat kosteloos kan retourneren. Zodra wij het apparaat hebben ontvangen handelen wij het verder af met uw zorgverzekeraar. 

Mag uw TENS apparaat meegenomen worden in het vliegtuig?

Omdat pijn geen rekening houdt met uw vakantie willen veel gebruikers het TENS apparaat meenemen naar hun vakantiebestemming. Voor diegene onder u die met het vliegtuig gaan is het altijd weer een grote vraag of het apparaat mee mag in het vliegtuig. Ook worden wij, in het verlengde daarvan, vaak gevraagd of een douane verklaring uitkomst biedt. Om u met een gerust hart op vakantie te laten gaan, en om zo u volledig mogelijk van dienst te zijn, hebben wij dit voor u uitgezocht. Uitsluitend medische apparatuur die u nodig heeft om u tijdens de vlucht in leven te houden (ondersteund met een doktersverklaring!) mag meegenomen worden in de cabine. Omwille van de veiligheid en wet-/regelgeving is het niet toegestaan uw TENS apparaat mee in de cabine van het vliegtuig mee te nemen. Ook een douane verklaring kan daar niets aan veranderen. Wel mag het TENS apparaat in uw koffer (in de ruimbagage) meegenomen worden naar uw vakantiebestemming.

Mogen de elektroden bij het restafval weggegooid worden?

Ja dat mag. Wat wij wel aanraden, mocht u plastic apart kunnen scheiden, het cellofaan waarop de elektroden bewaard worden samen met de plastic verpakking wel bij het plastic afval te gooien.

Wat zijn de ontwikkelingen geweest de afgelopen 20 jaar? 

Er zijn de afgelopen jaren veel studies gedaan met TENS naar veel verschillende aandoeningen. Dit heeft ertoe geleid dat TENS steeds eerder en vaker wordt ingezet in het behandelschema. Met name de HAN-stimulatie heeft de laatste 10 jaar een vlucht genomen. Meer informatie hierover kunt u terugvinden onder de vraag: "Welk programma is het meest effectief?". 
TENS heeft, mede door beleid m.b.t. medicatie-vermindering, een vooraanstaande positie binnen de behandeling van chronische pijn. TENS is een bewezen effectieve, veilige,niet-verslavende en niet-medicamenteuze behandeling en geeft nagenoeg geen bijwerkingen. 
  
Wat als uw apparaat niet hoger gaat dan 10? 

Dit betekend niet dat uw apparaat kapot is. Hieronder een aantal controle vragen: 

  1. Zitten de elektroden op uw huid terwijl u de stroom probeert te verhogen? 

  1. Plakken de elektroden nog goed op uw huid? 

  1. Zijn de elektroden goed aangesloten op de kabel? 

  1. Is de kabel goed aangesloten op het apparaat? 

  1. Heeft u al een nieuwe kabel geprobeerd? 

  1. Zitten de elektroden niet te dicht op elkaar? (minimaal 5 centimeter uit elkaar) 

  1. Verhoogd u de stroom wel aan dezelfde kant als dat de kabel zit aangesloten?  

  1. Is de accu wel voldoende opgeladen? 

Is het probleem nog steeds niet opgelost? U kunt ons mailen (info@schwa-medico.nl) of bellen. Wij helpen u graag verder. 
 
Mag ik de elektrode de hele dag op de huid laten zitten? 

Nee. Laat de elektrode daarom zo kort mogelijk op uw huid zitten. De huid is namelijk een ademend orgaan, en als u de huid gaat afdekken met elektroden, gaat dit gegarandeerd vroeg of laat voor problemen zorgen. Uw huid krijgt als het ware zuurstoftekort en dat zich manifesteert door rode (vaak jeukende) bultjes. De enige oplossing is om de TENS behandeling volledig te stoppen, totdat uw huid zichtbaar is hersteld. Zodra uw huid zichtbaar hersteld is, raden wij u aan om nog 2-3 weken te wachten met het hervatten van de behandeling. Dit om uw weefsel onderhuids ook voldoende de tijd te geven zich te herstellen. U kunt beter 1 dag te lang wachten met het hervatten van de TENS behandeling, als 1 uur te vroeg weer beginnen. Te snel weer beginnen zorgt namelijk direct weer voor terugkeer van de huidklachten. In het algemeen geldt dat voorkomen beter is dan genezen. 
 
Hoe lang gaan de elektroden mee? 

Bij correct gebruik gaan de elektroden wel 30 dagen mee. Blijven ze na 30 dagen nog steeds goed plakken kunt u ze gewoon blijven gebruiken.Heeft u een vette huid of transpireert u veel, zal dit de levensduur beinvloeden. Breng de elektroden op een schone en vetvrije huid aan. Verwijder evt wat haar om ongemak bij het afhalen van de elektroden te voorkomen. Plak ze na gebruik terug op het cellofaan en stop ze terug in het meegeleverde zakje. Bewaar ze vervolgens in de koelkast. Is de lijmlaag niet schoon meer, kunt u deze schoonmaken met een klein druppeltje water.  
 
Elektroden laten snel los: 

Dit kan veroorzaakt worden doordat schuivende kleding vat krijgt op de elektrode waardoor deze oprolt. 

Oplossing: 

ronde elektrode gebruiken of, wanneer dit door de boord wordt veroorzaakt: lange elektroden gebruiken, zodat de boord op het midden van de elektroden komt. 

Overmatig zwetende patiënt: 

Bij overmatig zweten, kan het zweetvocht de lijmlaag van de elektrode snel aantasten. 

Oplossing: 

In dit geval is ook pleisterspray (te koop bij kruidvat) €3,95) of Cavilonspray (te koop bij apotheker, kosten ca. € 19,50) een goede oplossing gebleken. 

Voor het aanbrengen van de elektroden eerst een dun laagje pleisterspray of Cavilonspray opspuiten. Even laten drogen en dan elektroden aanbrengen. 

Hoe moet ik het apparaat opladen? 

Bij de Eco 2  zit een oplader die u in het stopcontact stopt. Belangrijk is dat u het schuifje van de Eco 2 op OFF zet tijdens het opladen. Is dit niet het geval laadt het apparaat niet op! U kunt het beste na elke behandeling het TENS apparaat een half uurtje opladen. Dan bent u verzekerd dat u bij de volgende behandeling genoeg accu duur heeft. Tevens is het beter voor het apparaat dat de accu niet volledig ontlaad. De Eco Basic is voorzien van batterijen en hoeft u niet op te laden. U kunt natuurlijk wel oplaadbare batterijen gebruiken. 
 
Hoe weet ik of het apparaat is opgeladen? 

Op de oplader zit een lampje en deze kan groen of rood kleuren. Groen betekent dat het apparaat volledig opgeladen is, rood betekent dat de accu niet volledig opgeladen is. Na elke behandeling laadt u het apparaat op tot het lampje groen is. 
 
Waarom staat het apparaat ingesteld op 30minuten? 

Uit wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat 30 minuten het meest effectief is bij de meeste behandelingen. langer dan 30 minuten behandelen, betekend niet automatisch dat er extra pijnvermindering optreedt. Bij chronische klachten is niet de duur dat het belangrijkst is maar het aantal keren per dag dat u de therapie toe past. Na elke behandeling van 30 minuten stopt het programma dus automatisch. U kunt het apparaat uiteraard wel weer opnieuw aanzetten indien nodig.  
 
Hoe hoog moet ik de stroom opvoeren? 

U voert de intensiteit van de stroom op tot deze goed voelbaar is maar niet pijnlijk. De hoogte van de stroom kan per dag verschillen. Daarnaast kan het per lichaamsdeel verschillen.  
 
Mag ik de stroom gedurende de behandeling verder opvoeren? 

Tijdens de behandeling went u als het ware aan de intensiteit van de stroom waardoor u deze gerust nog een beetje kunt opvoeren zodat het weer goed voelbaar is. 
 
De stroom voelt opeens anders aan, hoe komt dat? 

Het kan zijn dat er per ongeluk een ander programma is geselecteerd op het apparaat. Links bovenin het beeldscherm kunt u aflezen op welk programma het apparaat staat. U ziet de P van programma met een nummer erachter. Uw TENS instructeur heeft samen met u het juiste programma afgestemd. Controleer dit altijd even voordat u, uw therapie start. 
 
Wat betekent het sleuteltje in het scherm? 

Het sleuteltje staat voor de intensiteitsvergrendeling.  
Als de ingestelde intensiteit 5 sec. niet meer veranderd is, blokkeert deze zich automatisch. De intensiteit kan weer veranderd worden door deze eerst omlaag in te stellen en vervolgens kan deze evt. hoger ingesteld worden. 
 
Of het staat voor de programma vergrendeling. 

U kunt ook uw favoriete programma vergrendelen door het rechtse pijltjes knopje naar beneden en de P tegelijk ingedrukt te houden. Als u uw toestel dan weer aanzet krijgt u automatisch uw vergrendelde programma te zien en niet alle andere programma’s. U kunt de vergrendeling er ook weer afhalen door dezelfde toesten tegelijk in te drukken. In de gebruiksaanwijzing van uw apparaat staat dit ook nog eens uitvoerig beschreven. 
 
Waarom kan ik niet wisselen naar een ander programma?  

Tijdens de behandeling kunt u niet wisselen naar een ander programma. U moet eerst het programma uitzetten en dan kunt u een ander programma selecteren. 
Een andere oorzaak kan de programma vergrendeling zijn.  
Hoe u deze vergrendeling eraf kunt halen leest u hierboven bij. "Wat betekent het sleuteltje in het scherm?" 
 
Hoe moet u de elektrode bewaren? 

Na gebruik plakt u de elektroden terug op het cellofaan. Dit cellofaan stopt u terug in het meegeleverde zakje. Dit bewaard u vervolgens in de koelkast. Is de lijmlaag vies, kunt u deze schoonmaken door een klein druppeltje water erop te doen voordat u deze terug plakt op het cellofaan. 
 
Hoe kan elektroden en kabels bestellen? 

U kunt uw bestelling plaatsen via e-mail op info@schwa-medico.nl 
Vermeldt bij uw bestelling uw naam, postcode/huisnummer. 
Of neem contact met ons op via telefoonnummer: 
033-4655064. 

Laatst bekeken